Thursday, May 28, 2009

Introducing...my Elmira Sofea

Akhirnya, aku ade kekuatan dan kesempatan utk meng 'update' tentang kelahiran puteri sulung ku, Elmira Sofea Binti Mohd Shahrul. Kalo ikut my EDD, Sofea lahir awal 11 hari. Sepatutnya EDD 1 Jun tapi 21 Mei die dah kuar. Aku mmg dah bole jangka sbb aku terlalu aktif masa pregnant. Orang kata kalo banyak jalan senang bersalin. Maybe ade betul nya...

Actually aku dah ade tanda bersalin since 18 Mei (sama tarikh dengan tarikh majlis persandingan aku). Pagi tu aku bangun dengan sangat excited sebab 1st day nak kerja semula kat Hospital Melaka. Excited sbb boleh jumpa member2 lame even dpt chance 2 weeks je. Tapi aku punya excited tetibe tukar jadi gabra sebab subuh tu aku cek aku dah start bleeding. Banyak nya macam period gak. So aku ingat dah nak bersalin hari tu so gi Hospital around 11pagi untuk confirmkan. Tapi doktor tu tengok tak bukak lagi. Dia kata maybe 3 4 hari lagi. Aku cepat2 call my hubby utk cancel kan flight ticket hari tu. Kalo dah 3 4 hari baru nak bersalin, tak perlulah dia balik awal. Tapi my hubby decide utk balik gak sbb risau kalo aku terbersalin subuh esoknya.

Esoknya, 19 Mei aku gi kerja cam biasa. Bleeding masih ada. Mak mertua aku pelik gila dan risau sbb aku dah 2 hari bleeding tapi masih lagi excited nak keja. Hubby aku pulak yang jadi surirumah sbb dah cuti awal. Kat tempat kerja sume orang takut2 kan aku. Diorang kata biasenya kalo kat Hospital Kerajaan dah bleeding biasanya memang kena admit sampai bersalin. Sebab dah takut sangat, aku ajak hubby gi labor room Hospital Pantai untuk cek lagi. Mana tau kalo semalamnya tak bukak, hari ni dah bukak ke. Sampai2 sana diorang buat VE, CTG, tengok2 still tak bukak, tak de contraction. So aku pun balik rumah dengan malunya. Malu dengan doktor Lim sbb risau sangat. Padahal dia dah cakap 3 4 hari lagi. Degil.....

20 Mei: Aku minta MC mula2 nya tapi tak jadi sebab rasanye kalo kerja lagi senang bersalin. Sebab asyik jalan2 je.

21 Mei: Pukul 2.50pagi aku terjaga sbb rase macam ada contraction. Aku kejut hubby sebab tak tahan sakit. Adik aku turut terjaga waktu tu sbb g toilet. Tanpa disuruh, dia pegi kejutkan parents aku. Bapak aku rasa perut aku. Dia kata contraction tak kuat sangat. Aku bagitau dia yang aku dah rase contraction setiap 5 minit tapi dia suruh pegi hospital bila contraction tu setiap 3 minit.

So, dari pukul 2.50 pagi sampai kul 11 pagi aku duk memerhati jam je. Kejap setiap 5 minit, kejap 7, kejap 4 minit. Memang tak tetap. Sebab dah tak tahan menunggu, tak tau sampai bila aku nak tunggu contraction setiap 3 minit tu tiba, aku pun ajak hubby gi hospital. Sampai kat Hospital Pantai Ayer Keroh around 11.45 pagi, doktor cek dah bukak 2.5cm. Dia kata memang aku bole bersalin hari tu dan dia estimate around 6pm to 8pm aku akan bersalin. Aku dengan berdebar2 terus gi labor room.

Before labor, aku diberi makan dulu. Untuk bagi tenaga nak push2 nanti. Masih berselera makan walaupun dah nak bersalin. Tapi once aku baring je atas katil, sakit aku makin kerap. Dah tak perasan setiap berapa minit. So midwife pun bagi aku hidu gas etonox untuk kurangkan sakit. Even dah hidu gas, aku masih tak tahan sakit. So, aku mintak injection plak. Ape lagi, midwife tu pun inject nubain kat aku dan aku pun start khayal. Hidu gas makin beria-ia sampai dah tak fikir apa dah. Hubby aku sentiase kat sebelah bagi support tapi aku dah tak peduli orang dah. Rasa macam ngantuk gila + terbuai-buai mimpi. Then tetiba aku rasa sangat loya terus muntah melambak-lambak. Diorang bole lak tak bagi aku ubat tahan muntah bile dah bg nubain kat aku. Sbb tgh sakit sangat, aku tak mampu nak guna ilmu kefarmasian aku. So mangsa nya, diri sendiri. Satu hal nak tuka baju baru, cadar baru.

Lebih kurang pukul 3.00 petang doktor datang untuk pecahkan ketuban. Bila air ketuban dah pecah, contraction makin kerap. Aku dah kurang khayal sebab kena marah ngan mak aku asyik hidu gas je. Dia takut aku tertidur sampai terlupa nak teran nanti. Penat je dia bagi sarapan kopi ginseng pagi tu supaya aku ada energy nak push. Time tu bukaan lebih kurang 4cm.

Pukul 5.10 petang bukaan dah 10cm. So memang ready utk aku meneran. Midwife pun ajar aku cara push dan aku try ikut. Teran punya teran masih tak berjaya. Pemberi support dah makin ramai dalam labor room tu. My hubby kat kepala, emak kat sebelah, abah dekat depan aku. Makin bersemangat sambil time tu bole gak konpius2 sebab kenapa time tu mak aku boleh borak ngan midwife tu pasal mak ex bf aku. Dr Lim tak sampai lagi. Bapak aku dah mula ready kalo doktor tak sampai, dia yang nak sambut my baby. Konon2 mengimbau kenangan sebab masa aku lahir dulu dia yang sambut.

Pukul 5.35 Dr. Lim sampai. Bapak aku dah ada geng borak plak. Tinggal hubby aku yang masih setia bagi support kat kepala. Aku risau plak kalo Dr. Lim, midwife, mak, abah tak perasan yang aku dah nak push. So aku buat bunyi teran kuat2 sket supaya diorang perasan. Labor room tu mula meriah. Semua orang beri support dengan bersemangat.........dan pukul 5.48 petang, lahirlah Elmira Sofea dengan berat 3.41kg. Alhamdulillah......

So bawah ni aku share sket gambar2 pada 21/5/2009 (Sama birthday dengan auntie aku, nanti leh celebrate sama2)

Lunch dulu

Tengah khayal

Pelukan pertama...Masih terkial2 nak pegang

Elmira Sofea Binti Mohd Shahrul

weight = 3.41kg length = 50cm

4 comments:

hikmah* said...

zura!
congratz to u n hubby!

sgt cute baby elmira sofea, namanya sgt sweet. alhamdulillah, welcome to the world, baby elmira :)

ama said...

zura, congrats :) aku agree dgn hikmah..nama sgt sweet..

Moments to Remember said...

hikmah dan ama, thanx for the wish...sweet eh nama. maseh2.

Hada Masayu said...

Elmira sofea..hehe, nice name..congrats zura!!!