Wednesday, May 4, 2011

Admitted again


Day 17 of life. Buat kali ke 3, Diana dimasukkan wad sebab jaundice. Dr Alex kata Diana dah pecah rekod sebab baby lain paling banyak masuk 2 kali je. Bilirubin hari ni 15mg/dl. Tak setinggi sebelum ni. Berat badan = 3.30kg. Naik daripada last admission tapi x capai berat baru lahir. Sepatutnya kalo ikut umur dia 2 minggu lebih, berat badan dah bertambah 1/2 kilo. So, Dr Alex buat conclusion yg Diana tak menyusu dengan cukup menyebabkan breastfeeding jaundice. Beza tau dengan breastmilk jaundice. Aku punya conclusion kenapa Diana tak cukup susu, aku tak dapat nak focus breastfeed Diana masa dekat rumah sebab Sofea nak kita beri perhatian kat dia jugak. Time aku menyusu Diana, time tu lah Sofea nak susu gak. Kalo aku taknak breastfeed dia, dia suruh aku pegangkan botol susu dia. Dia taknak pegang sendiri. Takpun dia ajak aku main. Takpun ajak tidur. Diana, Sofea suruh aku letak dia dalam baby cot. Aku kesiankan Diana, tapi kesian dekat Sofea jugak. Inilah cabaran bila dah ada 2 orang anak. Sesiapa yang dah anak 2 orang. Boleh bagi tips tak cammane nak handle 2 orang tanpa menyebabkan diorang rasa tersisih?

6 comments:

Rose said...

Sedihnya. Semoga Diana cepat sembuh.
InsyaAllah x ada masalah menyusu. Kuatkan semangat ye. Skrg kat Normah ke?

Moments to Remember said...

Tulah pasal. asyik keluar masuk wad je ni. Ha'a. Skang kat normah. hopefully esok discharge.

kemaryahya said...

isk. ok ke smpi admit kali ke-3 ni?? jaga dia betul2. baby ni dlm hari lagi. kesian dia. n, sofea tu bole tak suh bapak dia layan dulu. dlm pantang ni fokus kat baby yg baru nak mula hidup..yg sofea pun layan gak. tp bile ko dah abes bf diana la..sian...

Moments to Remember said...

kemar, aku google budak yg breastfed selalunya jaundice dia lama. sbb ade enzyme dlm breastmilk yg menyebabkan kuning tu susah nk turun. hopefully x bahaya lah. masalah baby aku ni tido je. puas aku kejutkan dia suruh menyusu.

SyahieraFarhana said...

Sian Diana.. Harap cepat smbuh n grow up healthily. Maybe Sofea ni perlu org lain distract dia ke..tapi nmpak sgt nk perhatian ko. Maybe blum adapt dpt adik baru..slama ni dia sorg je..

Moments to Remember said...

betul tu syera. dia dah biasa bermanja sorang2. skarang dah ade org lain yg nak bermanja ngan mama dia. tapi baru2 ni aku rasa dia dah ok sikit. sbb Diana dah x kena admit lagi, so byk masa aku duk umah dah. dia pun dah bole paham kot...